mandag 15. juni 2009

Papaver orientale i ymse utgaver


-> To blyge over er 'Princess Victoria Louise'.

Over->P. orientale 'Pink Ruffles'. Faregeforskjellen skyldes sol/overskyet.
Over->Papaver orientale 'Karine'


Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for Papaver orientale. De store blomstene med det frynsete håret møter meg hver morgen i juni. En opptelling viser syv kultivarer, som alle har riktig farge. I 2007 fikk jeg tre frøplanter av Sigrid; 'Royal Chocolate Distinction'. Den første blomstret for et par uken siden - orange! Det er heller regelen enn unntaket. Slike overraskelser må man ta høyde for når man sår P. orientale. Har to frøplanter igjen, de kommer ikke med knopp i år, så jeg har noe å glede meg til neste vår.
Et par bomkjøp har det også blitt; alle orange. De har gått rett i søpla, orange har jeg mer enn nok av. Kultivarene er ikke lik sin opphavskvinne; den sprer seg voldsomt og tar fort over et bed. Fordelen ar at den visner ned etter blomstring og blir borte. Man vet ikke alltid hva man planter når man er ny og fersk i hagegamet....
Disse skjønnhetene vokser jevnt og trutt utover, sakte, sakte. Fine tuer. Passer sammen med bladplanter som dekker hullet som blir etter nedvisning. Det hender det kommer nye knopper på høsten, jeg klipper de alltid ned etter første blomstring.

Litt historie må vi ta med;

Den ble funnet i Armenia i 1702 av den franske botaniker Tournefort. Han presenterte stolt den flotte blomsten for Ludvik den 14 hoff. Jeg kan godt skjønne begeistringen - den er fantastisk når den står med sine store, orange blomster. Gikk som en farsott(er kanskje å ta i..) gjennom Europa, plutselig i Norge - rundt 1819. Den kan ha kommet hit før, gamle notater er ikke alltid å stole på.

Jeg er stadig på jakt etter nye - planen er et bed med Geranium, gjerne himalayense med nydelig blått og disse flotte tuene.

Det står tre tuer til med knopper, gleder meg!

11 kommentarer:

IngunnBW sa...

Så nydelige de er, orientalerne dine! Karine var jo helt til å få dånedimpen av :) Jeg er så fasinert av de silkepapirtynne kronbladene og de vakre fargene i senter. Støvdragerne er som en boa, heter det ikke det det da, de med masse 'fjær' man slenger rundt halsen?

Håper de to neste frøplantene dine ikke blir orange...

solfrid sa...

Rene silken, med boa, ja;D

solfrid sa...

'Karine' er vel favoritten. Foreløpig. De tre som skal blomstre, har jeg ikke sett i blomst før. de har brukt litt til på å etablere seg.

Pakke til deg går i morgen. Skal ut å grave nå.

Unknown sa...

Lekre!! Har også to som jeghar sådd selv. Aner ikke hva de heter. Enorme blomster i korallrosa. Så en som jeg har kjøpt.
Men her visner ikke bladene ned i det hele tatt.

solfrid sa...

De visner muligens kun på de orange. Bort vekk med dem. Hybridene står, men jeg klipper de ned. Har opplevd 2 gangs blomstring på høsten. Prøv!
Jeg har aldri fått til å så orientale. Må prøve igjen - for ørtende gang...

IngunnBW sa...

Da blir det spennende å se i postkassen i overimorgen :)

Jeg lar alltid frøkapslene stå, de er så flotte synes jeg. Men skal prøve å klippe ned noen, det hadde vært flott med blomster på høsten også

Herdis sa...

Valmuene dine er aldeles fantastiske! Eg har veldig respekt for valmuer, og har liksom ikkje funne heilt ut åssen eg skal handtere dei. Skal skjerpe meg! Takk for bihuleråd!

Line S sa...

Nydelige! Her står også 'Royal Chocolate Distinction' med knopper for første gang. En er i ferd med å åpne seg, og det ser lovende mørkt ut, ikke oransje iallefall. ;)
'Karine' blomstrer med sine lyse lette blomster. Deilig valmuetid.

Anne på Moseplassen sa...

vakre planter dette, alltid fasinerende å se bilder av at de folder seg ut fra knopp, og så er jo frøstanden så flott da :)

Sigrid sa...

Du fikk da ikke frøplanter fra meg, du fikk rotbit av RCD. Jeg har aldri sådd P. orientale av noe slag. Merkelig at den ble orange? Kan du ha fått frøplanter av andre og rotet med lappene? ;-)

solfrid sa...

Nei, Sigrid. Det husker jeg - de fikk stå helt for seg selv. Mener det var frøplanter? *flau*
Uansett - to igjen.