onsdag 10. desember 2008

Eg har funne frem stakjen, resten får kona ordne..

"Noe jeg skal kjøpe med hjem?" (spør fruen, lett til bens og glad til sinns, med ei nyvunnet flaske rødvin)

"Ei jævla hushjelp, kjøkkenet er et forbanna rotereir!!" (ettersom det var jeg som lagde middag i går, må vel skylden sies å være min).

Jaha, ja. Hva er dette? Ettersom jeg ikke kjøper hushjelper, ble løsningen (tung sådan )å donere flasken til dagens helt. Pappa. Pappa lager middag. Og, pappa er flink til å lage middag. Ungene kysser føttene hans. Glemte å nevne finaleretten i tirsdagens innlegg. Koteletter. Med fløtegratinerte poteter fra Toro. Peppersaus. Grønnsaker? "Poteter er da grønnsaker!!?"

Sinnet kan i etterhånd tilskrives NAV. Dessverre. Mannen er uten jobb fra 5 januar, som så mange andre. Ringe NAV, registrere seg etc. Problemet er at mannen får etterlønn fra sin gamle arbeidsgiver, Forsvaret. Denne pensjonen (oppgitt slik på L&T) er NAV ikke sikker på om skal gå inn i grunnlaget som legges for dagpenger. Det vil si, den forkortes - mener saksbehandleren. Lønnen fra Forsvaret er på 60% av regulativlønn som han hadde da han sluttet. Lønn fra ny arbeidsgiver er i mine øyne den reele summen de skal forholde seg til, og ikke blande inn noe annet. Nå er hverken mannen eller jeg redd for at han ikke får jobb ganske kjapt. Han har veldig mange bein å stå på. Denne muligheten har mange statsansatte hatt og det må da ha blitt utarbeidet et lovverk ift til denne situasjonen som flere enn mannen kan komme i? Blodtrykket var faretuende høyt da jeg kom hjem, sint som han var.

Middagen var god.

Overskriften er hentet fra Varden, 5 på gaten; Hva har du gjort til jul?

5 kommentarer:

Britt Åse sa...

Isj, så trasig sånn rett før jul og alt mulig! Skulle ønske jeg kunne komme med noen forløsende ord, NAV-ansatt som jeg er, men diverre - jeg kan ikke det der.
Men, bildet i headingen din var kjempefint. Fiffig med svarthvitt :-)
Klemz i alla fulla fall!

hildeG sa...

urk. Får håpe det ordner seg. Om ikke annet, kan han jo bruke tiden til å utvide middagsrepertoaret litt - han høres jo i så måte ut til å være helt på linje med mannfolket her i huset ;). Men her er det stort sett pappamiddag som gjelder til hverdags- siden han gjerne er først hjemme. Jeg sier ikke noe - annet enn takk for maten. Og han serverer fruen kaffe på sengen hver bidige dag - det skal han ha.
Men trodde da ikke staten innskrenket? De skal vel heller satse mer? Vedlikehold av skoler til og med - nå står ikke verden til påske. Får håpe det ordner seg som sagt...
klem til begge :)

Unknown sa...

Merkelig hvor mye pappa-middager det er ute og går. Han her gjelder til hverdags- siden han gjerne er først hjemme, evt at jeg det andre kjipe - fyring i ovnen, oppvasken og klesvasken.

Skal krysse fingrene - du skal se det ordner seg for dere to - og gutta.
En slik handyman er nok ettertraktet.

solfrid sa...

Søndagsmiddager er saaaaktemat. Da koser jeg meg og alle er faktisk fornøyde.

NAV er ikke i noen god situasjon her i Fredrikstad, som i resten av Norge. De sliter med sammenslåing (kommunalt/statsansatte i samme stilling, men med ulik lønn..etc). Jeg er ingen depper og lever i den tro at alt ordner seg. Hvorfor skulle det ikke det? Økonomisk klarer vi oss bra.

Britt Åse, har sansen for svarthvitt. Minstemann tok skolebilder i november, og jeg plukket ut de sorthvite, de er lekre.
Hilde; jeg får kaffe på senga jeg også. Stein slutter før meg og må lage middag 4 av 7 dager. Hverdagsmiddagene skal gå fort, og vi er ikke flinke nok til å planlegge...

Anonym sa...

Krysser fingrene og satser på en grei løsning. :)

Er enig i at svart-hvitt er veldig flott. Jeg bruker ofte Photoshop slik at jeg har dobbelt opp av et ekstremt antall bilder her. Og portrettbilder syns jeg veldig ofte gjør seg best i s-h.