lørdag 8. november 2008

Da er det den tiden av året

Hippetiden er her. Nei, ikke hippie, men hippe hipper. Mange av løkene råtnet i sommer, det krydde av mark da de skulle inn i varmen. De selvsådde har klart seg, de står i potter.




Tapet må erstattes, så i går startet det. En helt vanlig 'Red Lion' får lov til å begynne ballet...

Den var passe rimelig, 60 kroner er greit. Men, nabobutikken (jada, to blomsterbutikker ligger nesten side om side ) er noget dyrere, men med litt større utvalg og større priser.


Der brukte jeg penger på en Hippeastrum 'Pink-White' Det ble brukt penger på en søt kurv med hvite Hyacinter. De hadde et stort utvalg av Amaryllis, men tiden er ikke inne for fråtsing.




Litt slækk i dag. Surfer litt rundt og sikler på blant annet frø av Begonia vernosa 'White Reno'. Dollarkursen er vel grei, så det spørs om ikke det blir handlet frø senere i kveld.








Har lånt bilder vilt og uhemmet fra følgende;

'Red Lion' - Amaryllis Bulb Company


'Pink-White' - Holland Bulb Farms


Hyacinther - Clemson Extension


Begonia vernosa - Nicky's seeds



Dagens frøpusher: Hardy Plants


Dagens frøkatalog (de har to lekre kataloger): Plants of Distinction



Lørdagens vær er dritt.





8 kommentarer:

Elisa sa...

Min vanlige raude hipp som har stått gjenglemt i vinduet på barnerommet skal til å blomstre no, riktignok berre med to knoppar. Eg venta liksom på at den skulle visne ned men det skjedde aldri. Så i år kjem jula tidleg!

Herdis sa...

Av mine laukar var det berre ein eller to som var råtne, men så har det vel vore noko tørrare vær her en ausafor;-) Dessverre blir det fullt av å samle på ting - dermed er det begrensa med plass for nye amaryllis her:-( Spør du meg så er det grunn god nok for planlegging av vinterhage....!?

solfrid sa...

Vinterhage, ja. Det hadde vært helt herlig. Men, ikke på noen år, dessverre.
Det var vått i sommer; hadde mark i fjor, men ikke på langt nær så mye. Orket ikke å gjennomføre hele renselseprosessen i år. Så, da vet jeg det til neste år. Kun potter og ikke i bed.

Vi må kose oss med det vi kan i november, hipper lyser opp de grå og triste dagene.

Sigrid sa...

ÅÅÅ. Den rosa var fin! Håper du tar bilde når den blomstrer og donerer til hippegalleriet. Jeg har ikke kommet helt i gang ennå, men var ferdig med utehagingen i går, så nå spørs det om jeg ikke får startet.

solfrid sa...

Så klart du skal få den i galleriet, Sigrid :o)

Berit sa...

Så vidt jeg kan se har mine overlevd utesesongen. Det er ei plasskrevende dille, men du verden så hyggelig på denne årstida. Og heldigvis har jeg to store, breie vinduskarmer på kontoret til småhipper og avblomstra.

Silja sa...

Tusen takk alle sammen!
thusnelda: Jeg synes min blogg er amatørmessig, men det er jo noe med øyet som ser ;-). Var inne på bloggen din, masse nydelige roser og en flott blogg! :-)

Silja sa...

Fiiiiin begonia! .-)