søndag 23. november 2008

Kaka var utmerket, selv ei uke før tida



''Av alle ungene du har født, og som fremdeles bor her i huset - er jeg den mest huslige." Sa Syver og rettet ut duken.

"Gjester?" Spurte han så. Nyvasket gulv, nybakt kake og duk. Mistenkelig rent, surret nok rundt i hodet hans. Rene gulv hører til sjeldenhetene her i huset.

"Nei." Mamma er litt snurt. Hun har bommet kraftig på advents første søndag. Neste søndag er dagen for lys i de tusen hjem.

Men, kaka var god den.


150 g smør, romstemperert

2 dl sukker

2 egg

1 ss kakao

1 ts vaniljesukker (lag ditt eget!)

2 dl hvetemel

1 ts bakepulver

2 dl grovhakkede nøtter (bruk det du liker)

Rør sukker og smør hvitt. Rør inn eggene, vaniljesukker og kakao. Mel og bakepulver blandes og tilsettes. Strø grovhakkete nøtter over hele greia. Bruk liten langpanne og bakepapir. Skjæres i 5x5 cm biter mens kaka er varm. Nei, jeg har ikke brukt langpanne. For det har jeg ikke. Bare stooore, ikke små og søte.

Stekes på 200 grader i 15 minutter. Sånn cirkus.

Etterom jeg var hjemme alene i utrolige 9 timer i går, nekter jeg å svare på hvor mye av kaken som var igjen da de andre kom hjem.

Lager frøposer til julekalenderen. Klipper, limer og pakker. Gøy.


7 kommentarer:

Rita Hogefeld sa...

Kaka så riktig god ut. Du får bake ei ny når adventa faktisk starter :D

Rene gulv er en jevnlig dagdrøm her i huset også.....

Herdis sa...

Reine golv er oppskrytt. Da har du jo prøvebakt, og har full kontroll når det er ALVOR neste gong;-)

Røsslyng sa...

Rene gulv?!?!? Hmm, synes jeg har hørt om det en gang og at det visstnok er noe vanlige folk har, men...

Kaken ser knallgod ut!
Supert at du har lagt ut oppskrift, den må prøves :)

solfrid sa...

Kaka var feit og fin. Skikkelig smør gjør susen =D

Rene gulv er et mål. En gang. På eldreheimen, der noen andre står for vasken?

Bønna sa...

Et godt eksempel på inspirerende lesning :))

Berit sa...

Jah! Når jeg blir gammal, skal jeg ha hushjelp. Og gartner, av typen uten egne ideer men som lystrer når jeg peker og sier "grav der!"

solfrid sa...

Suverent, Berit ;P