torsdag 18. september 2008

Kioskvakt, admiraler, vannymfer og halsbrann

Halsbrann får man ved å spise vafler som egentlig ikke skulle spises. Slik går det når man steker for mange når man har kioskvakt.

Hagen på hytta skriver om hvordan vi oppfatter bokstavene og hvor feil det oppfattes av hjernen. Da kommer det ord som vi stusser over og må gå tilbake får å sjekke; hva sto det egentlig? Da får man morsomme ord. I dag leste jeg huskelapp i stedet for Huseklepp. Kjedelig for Brann med huskelapp. Muligens de kunne trengt en i den norske ligaen...
En annen morsom ting er at man baker snakkvendt og likevel blir forstått. Det fanger hjernen kjapt opp. Hjernen er en fin sak.
Har du noen gang lagt merke til at når man leser og ordet er skrevet feil, men med riktig bokstavsammensetning - så leser vi ordet riktig? Hjernen igjen. Bokstvaer...


I dag har jeg hatt en aldeles herlig dag ute. Klippt plenen, tømt potter, studert vannymfer (eller muligens en øyenstikker. Mest sannsynlig det siste, øyenstikkere er større. Har aldri observert noen av dem her før, selv med bekk, så det var en herlig syn. Gørfine metallicfarger. Buddleija var full av Admiraler. Fikk gravd ned de siste løkene.








Geranium albanum - en rakkare. Skikkelig bohem som smyger seg rundt med sine laange bein. Lett å så, disse er sådd i mars og blomstrer første året.
Inula magnifica, skikkelig gulfarge, som jeg elsker.

Lilium speciosum 'Uschida'. Kjøpt gjennom Eurobulb, blomstrer sent.
Knautia macedonica. Disse er spirt fra årets frø og har havna i potta uten hjelp. Får nok plass i bedet etterhvert.
Har jeg skaffa meg søppeldunk til komposten. Strø fra kommunen kommer i kjekke poser som passer perfekt for dette. Dunken har jeg arva av kirkegården. Stein sine golfballer i bakgrunn...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Har han egen utedunk til golfballene, ja? Den er fin, da blir de vel 'vasket' innimellom også, da :-)
Det er veldig spennende med dette at vi (som ikke er dyslektikere eller "tilsvarende") har et digert lager av såkalte "parate ordbilder" i hjernen, og slik ordner hjernen på en måte opp selv når vi leser ord som er litt ussete i bokstavsammensetningen. Det gjør oss ganske effektive som lesere !

Silja sa...

Fntstisk smmerfgl!
;-)

Herdis sa...

Hører du også har hatt ein fin dag ute. Det har eg og - masse har kome i jorda, men laukane mine ligg visst der enda. Ha ein kjempefin fredagskveld.

Merethe sa...

Bildene av sommerfuglene var så vakre. :) ha en fin fredagskveld.