tirsdag 30. september 2008

Enkelte dager

føler jeg et meget sterkt behov for å være sunn. Nesten så sunn at jeg blir veganer. Nå, ikke helt da. I dag var det nesten. Jeg fikset en pai, slik på en-to-tre, helt nydelig. Tenåringen rynket på nesen og synes det lignet på noe ubenevnelig. Og, han om elsket brocolli som barn. Hva har skjedd? Kroppen har godt av slike utskeielser i grønnssakshagen og, det er nå det formelig tyter over av sunne saker.

Man tager følgende:

1 pk Maizenna paipulver som blandes med vann. Enkelt og greit. Man kan så klart bruke denne oppskriften;
150 g smør
3 dl sikta spelt
1 ss kald vann

La ligge kaldt 1 time. Bruk vanlig paiform (uten løse kanter) og forstek på 200 grader i 10 minutter.

Nå kommer godiset;

1 gulrot
1 persillerot
1 sellerirot
1 purre
1 dl fersk dill
200 gram fetaost (den myke, hele fra Arla er fin)
3 egg
3 dl melk
1
salt og pepper

Rens, skrell og skjær grønnsakene (ikke purren) i tynne staver (sånn ala wokstørrelse). Forvelles i 2 minutter i kokende, lettsalta vann. Skjær opp purren. Blandes med smuldret feta og hakket dill. Legg dette i paiskallet. Pisk sammen egg og melk, tilsett salt og pepper. Hell dette over og la den steke på 200 grader i 40-45 minutter. Godt! Og, ikke minst sunt. Særlig hvis du bruker spelt. Kremt.












Den siste dahlia har sprunget ut. Den klarte det så vidt.











Ellers har det flyttet inn noen utagerende frosker i drivhusbedet. De bedriver froskeegglaging, men til feil årstid. Nuvel, det får gå.



















Må jo ta med, sånn på tampen at jeg har fått T & Ms papirkatalog i dag, noen lekre Rudbeckia. Orker ikke å lage link, jeg er så mett.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Har også fått papirkatalog fra T&M idag. Nå er det på tide de får ordna nettsida si så en får begynne å bestille frø. Sier hun som skulle begrense såinga til et minimum neste år.....

solfrid sa...

Jada, Elsa. Begrensninger kan vi alt om =D Men, jeg skal ha den Rudbeckian!
Rudbeckia Cherry Brandy

Torill sa...

He-he du er sunn og jeg er usunn,her har det gått i eplekake i dag,med utrolige mengder sukker og smør. Men jaggu ble den god også!

Villrose sa...

Nam-nam (gjelder også Cherry Brandy)

solfrid sa...

Eplekake, Torill - det står på planen i morgen. Epler ER sunt. Så det så. Det er vel det beste guttene spiser.

Ja, Villrose, nam-nam ;o)

Anonym sa...

Den paien hørtes sunn ut og så god ut! Du er skikkelig husmor om dagen du, jo. :)

Jeg fikk hagetidend idag - der var det oså masse om rudbeckiaer. Må-ha - må-ha.....
Men egentlig har jeg forelsket meg i heleniumer nå. Vil ha flere.

solfrid sa...

Helenium jaktes på hele tiden. Problemet, eller ikke problem - men, de finnes i så få sorter her i Norge.

Forresten, omtale av Ida i Fri Tanke som kom i postkasse mi i dag :o)

solfrid sa...

Paien er skikkelig god, jeg spiste litt for mye. Kroppen har det godt når man er flink med den.

solfrid sa...

Det dukker stadig opp en klovn i innlegga mine. Må vel være at jeg har lagt inn en noe hmtl-greier slik at tegna blir til smileys?
:)