søndag 28. september 2008

Da var det tid for et brød

Like ugrei i magen hver gang jeg baker med hvetemel. I morgen skal jeg bake brød med spelt;

Ingredienser
1/2 liter vatn
litt olje
1/2 pk gjær (mest vellukka med ferskgjær)
300 g fin spelt
300 g sammalt spelt
2 ts salt
2 ts fiber husk (??) ( for at deigen skal bli fastere/enklere å jobba med)
2 hender havregryn
litt linfrø, samt solsikkefrø
Tilberedning
Skal heves i ca. 45 min.Spa det rett over i brødforma (deigen er klissete)- Ca. 20 min etterheving i ovn, ikke forvarm steikeovnen. Sett den på 50 grader i det du sett brødet inn.- Etter 20 min endrar du temp. til 200 grader og lar det stå i 45 min i steikeovnen. Nyt det ferdige deilige speltbrødet!!

Husk??? Anyone?

9 kommentarer:

Harryford sa...

Yess - det skal jeg "bestille" i morgen! Er brødtom og har "levd på" guttens rundstykker i hele dag! - De er det ikke mye spelt i!!!!

Anonym sa...

Speltbrød er godt, det baker jeg stadig vekk. Jeg kan nesten ikke få brødet grovt nok og derfor stoler jeg kun på hjemmebakt her i heimen. :D

solfrid sa...

Hjemmebakt er best, ingen tvil, men det var det med overskudd og tid. Må bli flinkere. Har slurva med kostholdet de siste ukene, det merkes på hele kroppen. Jo grovere, jo bedre =)

Anonym sa...

Hele systemet foretrekker grovt brød. Jeg merker det også godt på kroppen når det slurves med kostholdet. Det blir slik til tider, men nå er jeg inne i en "skjerpe-meg-igjen-periode".

Berit sa...

Det ser godt ut, skal testes!

Mokki sa...

Regner med at fiberhusk er kli? Uansett kan du sikkert tolke det som kli...

Mokki sa...

Ah... her får du:

http://www.kinsarvik.no/VarevisningDetalj.aspx?varekode=7320880010016&hkat=7&kat=1&grp=4

Ser ikke ut som det er livsnødvendig for gode brød...

solfrid sa...

Takk, Mokki. Jeg bruker vanlig kruskakli, ja. Gleder meg til nybakt =D

Merethe sa...

Fiberhusk er noe jeg bruker i mine glutenfrie brød for å få de mere luftig og mere likt vanlige brød i konsistens.