onsdag 24. september 2008

Så stille

Stein er på jakt. Sigurd er på hockeytrening. Syver er med støttekontakta si. Sophus (the cat) er ute og jakter. Mor har glemt å kjøpe tørrfor. Sondre er tenåring og er kun ute av rommet for å tisse, pusse tenner og spise. Det er vel slik det skal være. Men, det er så stille. Har fylt ei bøtte med vann og såpe for å vaske lilledoen, men jeg er så usigelig trøtt. Jeg har kjøpt jord og kattesand for å potte om uteplanter til inneplanter. Men, kaffen er klar. Løkene ligger og blir reine i zalo, men sofaen er så deilig. Oppvaskmaskinen er fylt, men kun skylleprogrammet har gått. Vaskemaskina er ferdig, men beina er så trette. Sola har vært snill i hele dag, men nå kommer kulda snikende over gulvet. Jeg må reise meg å lukke verandadøra. Orker ikke. Spiste pannekaker til middag og er så mett, så mett. Ah, fuglene kvitrer, de koser seg med nypene som står så røde og innbydende, klar for vinteren. Momsemat for småfuglene. Jeg har ryddet vinduskarmen, og har tenkt å vaske stuevinduet. Uff, den energien. Den forsvant like fort som Rune Rudberg kom. Gresset er langt, men det er tomt for bensin både i klipperen og i kanna.
Jeg tror nesten jeg tar boka mi, jeg. Jeg har jo brukt øksa i dag og skaffet ved til familien.

12 kommentarer:

Lene fra Lillehammer sa...

Ja det må jeg si, men morsomt er det å lese det du skriver. Du har ikke vurdert å blir kåseriskriver da med opplesing på radioen?

Herdis sa...

Ja den energien altså. Kvar blir den egentleg av? Må da finnast eit enomt reservelager med ubrukt energi ein eller annan plass?

Anonym sa...

Håpar energien og tiltakslysta snart er tilbake,ikkje kjekt å gå sånn nei !
Fekk plantepakkei posten idag med mange spennande plantar, tom. liljeløk (saknar hoppesmileysane og alle dei andre...)
Tusen takk og klem frå hajal.

Villrose sa...

Nu hvil deg, borger, det har du fortjent!

solfrid sa...

Len, jeg har ikke stemme for radioen, ei heller utseeende for tv-en.
Herdis; jeg har også lurt på om det svever rundt energi et sted, evt. om det slukes av et sort hull? Jeg skal ha mensen, og det er ikke gøy. 30 år er nok. Begynte dagen så bra, men sprakk som ei boble.
Hajal; jeg er redd det ikke var så spennende, men det kan hende det kommer mer. Det finnes frø, vet du. Lilja er bare nydelig, den lager også mange småløk. Blomstrer senest av alle.
Villrose; jeg hviler. Men satte på Tv og ble med ett deprimert av all fokus på Finland og skyting. Nå kommer snart Bjørnebekk (?) (har et seminar bak meg med henne)og forteller at det kan skje her. Ja, det sier hun hver gang. Det hadde vært snakket om det i klassen til Sigurd i dag; utrygge barn vil ha svar som vi ikke kan gi dem. Det kan skje slike ting her, selv om jeg i min naivitet ikke vil tro det. Innbiller meg aqt nordmenn generelt ikke er så skyteglade. Triste saker.

Det er House i kveld - trøsten på onsdag. Eventuelt snippen til Hagen, en morsom liten sak. Stein kjøper skjortene sine på Cubus =D

hildeG sa...

Jeg har heller ikke klipt plenen i dag. Hadde masse jobb som måtte gjøres inne - i DET fine været :-( Vi kan ikke være superdama hele tiden vettu.. Slapp av!

Mona sa...

Jeg jobber best under press. Fikser lite annet enn å være veldig tiltaksløs når huset er musestille. Drømmer stadig om rolige dager til å gjøre mitt, og når de kommer blir jeg så matt at jeg bare må sitte heeelt stille.

Klarer ikke hverken rydde eller vaske uten å mulitaske mellom unger som henger i buksebeina, alternativt forsøker å flå katten levende, krangler så busta fyker eller heller mel utover fordi man skal ha "snø" som lekebilene kan spinne i. Merkelig fenomen.

Mona sa...

Det jeg egentlig skulle spørre om var hvorfor i alle dager har du løkene i Zalo?....

solfrid sa...

Løkene (hippeastrum) har alltid litt råte, noe småmark og det er alltid snegler i potta. Ikke vet jeg hvordan de kommer seg opp på verandaen, men jeg har slutta å forundre meg over Iberia:( Jeg vasker dem, rett og slett. Så skjærer jeg bort råte og legger dem til tørk. Ny jord får de når jeg orker.

Jeg jobber også best under press. Det å gå hjemme og kan utsette ting fra dag til dag, er pyton...

Unknown sa...

House er trøsten for mye, han. Kos deg i kveld - stillhet kan være noe å lytte til, også. :-)

Unknown sa...

Så vittig! Fantastisk skrevet.

nefertiti sa...

Jeg tror jeg har funnet et perfekt dikt til å svare deg med:

Eg ser du har lært

Eg likar
at du
brukar
få ord,
få ord og
stutte setningar
som driv
i ei skurbye
nedetter sida
med ljos og luft
imillom.
Eg ser du har lært
å rigla upp
eit vedlad i skogen,
godt å leggja det
i høgdi
so det turkar;
legg ein det lågt og langt,
ligg veden og røytest.

Olav H

...du skriver godt og du har vært flink med veden i dag. Pass på sofaen, du!